יום שני, 26 בנובמבר 2012

שמן זית לכל השנה

אז אחרי שחיכינו קצת, והזיתים השחירו. הגיע זמן השמן.
הפעם לצורך העניין כבר לקחתי יום חופש. מיותר לציין שכל הלילה לא ישנתי מהתרגשות: בבוקר מגיעה המנערת! יוסי חסין מעריך שהכמות היא 4 טון בערך לכרם הקטן שלנו, בסך הכל 145 עצים. איך זה יכול להיות? בשנה שעברה היה לנו רק חצי מכיל, 2 פחי שמן, אבל מסתבר שזו היתה רק ההתחלה.
העניין הוא שגם אם יש לך 2-3 עצים עם כמות נחמדה של זיתים, כמה ארגזים אתה יכול לגשת לבית בד ולקבל תפוקת שמן נחמדת.


רם בצו 8, ב 6:00 בבוקר כבר עמדתי לבושה ודרוכה, שלחתי את הילדים לבית הספר ויצאתי החוצה. אמרו שיטפטף וזוהי אחת הפעמים הבודדות שביקשתי רגיעה מהגשם. רק שיוכלו להכנס עם המנערת. כולם שואלים במה מדובר? בבחורה שמנערת? אז זהו שלא, מדובר בכלי מכני שתופס את גזע הזית, מנער אותו ומעיף את כל הזיתים מהעץ ללא מגע אדם.
כל שהייתי צריכה להכין זה 10 דולבים בעבור הכמות המכובדת. יורם הציל אותי והשאיל לי את הארגזים, לציין שמדובר בתקופה מאוד לחוצה בחקלאות המקומית ואי אפשר היה למצוא ארגז אחד פנוי. מזל שגם ערן נרתם למשימה וארגן את השניים החסרים.

אז זו המכונה - פשוט מהממת, נפתחת כמו טווס סביב הגזע, תופסת אותו ופשוט מנערת, הזיתים עפים ונאספים למטה.



אחרי מספר עצים מגיעה למיכלים ומרוקנת.

 
 
 
 

ב 7:00 נכנסו לשטח וב 12:00 כבר היו בחוץ. צורי ממשק צורי כפר מרדכי וגדי, תפעלו את האירוע.
כל שנותר זה לעבור על העצים שהמנערת לא יכלה לנערם כי היו קרובים לגורם כלשהו וגם למסוק מהענפים הנמוכים. הזיתים הירוקים ממשיכים להאבק על מקומם ומעדיפים להשאר עוד קצת. לכן חשוב לעשות זאת כאשר הזיתים שחורים ונופלים יחסית בקלות. ניקינו קצת עלים, מצאנו מציאות והיינו מוכנים לפינוי.  
 


עכשיו הגיע סער והוציא את מהשטח את הארגזים, שורה של ארגזים ! פשוט לא להאמין ! פעם זה היה מטע של אבוקדו, שבתות שלמות היינו קוטפים אבוקדו. סבתא שלי ממש התרגשה ממחזה הארגזים שהזכיר ימים עברו וגם היא לא האמינה למראה הכמות האדירה.
 
 
 


חיכינו לאמיר שיבוא עם המלגזה ויאלה, חייבים למהר לבית הבד, דבר ראשון צריך לתפוס תור, יום שישי לפנינו ואם לא נכנס הזיתים עלולים לעמוד ולחכות עד ליום א'. עדיף שלא. למרות שלא חם והטמפ' נוחה ושומרת על הזיתים עדיף לכבוש את השמן כמה שיותר מהר. הדבר משפיע על רמת החומציות שנקבעת על-פי מרכיבים שונים ביניהם איכות הזיתים ומשך הזמן עד הכבישה. (שמן זית / דרגות איכות)

 
הדבר הוכיח את עצמו בגדול, בדיקת החומציות העלתה את התוצאה: 0.3%, זה היה שילוב של טיפול נכון והרבה מזל ביום הזה שלפני החורף.

אז הגענו לבית הבד "שמנא" בחגור, אחרי קבלת פנים לבבית ובאווירה נעימה הזיתים נשקלים ונשפכים למיכל איסוף.



מהתחתית נשאבים ומוסעים למעלה במעלה המסוע לכוון הפן שמעיף את העלים המיותרים.

 

משם עוברים לשטיפה רצינית ואחריה שטיפונת נוספת ונופלים למיכל ריכוז לפני הגריסה.
 


במשך שעה בערך נטחנים הזיתים עם הגרעינים. ובסוף מתחיל לצאת השמן, לאט לאט הזרם איטי, נשאב למיכל האיסוף שבו המד מתחיל לעלות ולעלות.




ההתרגשות עצומה ! זהו, אפילו כבר אפשר לטעום. קודם כל הריח מעולה - של עשב אחרי כיסוח, טרי טרי. אבל הטעם עוקצני בטירוף.
פשוט צריך לחכות קצת.

בשמונה בערב, שסערה עצומה מתחוללת בחוץ העמסנו את החבית ואת כל המיכלים שמלאנו וחזרנו הביתה עייפים ומאוד מאוד מרוצים, הדבר הכי משמח היה לראות את רם, שחזר עם הבשורה שזהו, ככל הנראה, הסתיימה המלחמה העכשווית.

יש לנו תוצרת נפלאה, 400 ליטר ! גאווה גדולה ותחושת סיפוק והצלחה.

מקווה שנהנתם להכיר את התהליך וממליצה בחום לבקר בבית בד ולראות איך הקסם הזה נוצר. חוויה של ריחות וטעמים במיוחד אצל ארז ב'שמנא' כשיוצא הלחם הטרי מהתנור ואפשר לטעום את הטעם של ראשון המסיק.

תודה ענקית לחברים הטובים שעזרו כל אחד בתחומו, בלעדיכם זה לא היה מצליח.

בשנה הבאה אעדכן לפני ותוכלו להשתתף בתהליך בשמחה.

ומי שרוצה שמן אורגני, כתית מעולה בכבישה קרה, ברנע פישולין 2013 מוזמן לצור איתנו קשר.

שמחתי לשתף
טל נצר 0544-945474
משק רבר מגשימים









תגובה 1:

  1. איזה כיף ובמיוחד כשמכירים ויודעים על כל התהליך בכל השלבים. כבוד.

    השבמחק

אשמח לתגובות, טל